Sanat gelecek nesillere aktarılacak en güzel mirastır. Ancak ne yazık ki geleneksel sanatlarımız zorluğundan mıdır yoksa teşvik edilmediğinden midir unutulmaya yüz tutmaktadır. Yazımda sizleri Kültürümüzün canlı kalmasını sağlayan, geçmişi günümüze taşıyan, el sanatlarımızın sevilmesine katkıda bulunan Türk El Sanatları Hocası ve sanatkarı Nuran Şahinbaş ile tanıştıracağım. Keyifli Okumalar…
D.D- Nuran Hanım öncelikle sizi tanımak isteriz, kendinizden kısaca bahseder misiniz?
N.Ş- İsmim Nuran ŞAHİNBAŞ, 24 yıllık Nakış Öğretmeniyim. Aslen Kayseriliyim, Ankara’da doğdum ve burada yaşıyorum. Gazi Üniversitesi Kız Teknik Eğitim Fakültesi, Nakış Öğretmenliği Bölümü mezunuyum.
D.D- Nuran Hanım bu mesleği seçmenizde etkili olan faktörler nelerdir?
N.Ş -Ben, bu mesleği severek seçtim ve bu mesleği sevmeden bu işi yapmak çok zordur. Anadolu’daki köyleri, insanları incelediğinizde köklerimize ait birçok obje bulabilirsiniz. Bu objeler bizi geçmişimize bağlar. Türk topluluklarının yaşadığı tüm coğrafyalarda bunlara rastlamak mümkündür, adeta bunlar bizim kültürümüzün damgalarıdır. Kültürümüzün gelecek nesillere aktarılmasında pay sahibi olmak bana mutluluk veriyor ve bu işi yapmamda en büyük etkende bunlardır.
D.D- Türkiye’de sanatınızı icra ederken karşılaştığınız güçlükler nelerdir? Ve Bu işi yapmak isteyecek insanlara mesajınız ne olur?
N.Ş- Yapmak istediğiniz proje ile ilgili ön çalışma yapıp kaynaklarını incelemek zorundasınız. Bununla beraber, projenin araç ve gereçlerini temin etmedeki güçlükler ve maliyetlerde hesap edilir. Eğer bu ön çalışmaları yapmadan işe başlarsanız karşılaşılan güçlükler sizi korkutabilir. Ancak, sabredip çalışmaya devam ederseniz, ortaya çıkan eser size bunları unutturur, hemen yeni projeleri araştırmaya başlarsınız.
Bu işin zorluklarından birisi de hatta en önemlisi sağlık yönüdür. Bu hep göz ardı edilir, ortamdan kaynaklı fiziki problemler ve kimyasal maddeler, boyalar dikkat edilmesi gereken hususlardır. Boyalarla, boncuklarla, pullar, kumaşlar, iğneler, her çeşit kurdele vs. ile uzunca bir süre uğraşmak, temin etmekteki güçlükler, sağlık problemlerine ve psikolojik etkilere sebep olabilir.
D.D- Bu mesleği yapanların yeterli olduğunu düşünüyor musunuz? Ne gibi desteğe ihtiyaç var?
N.Ş- Yeterli buluyorum. Yapılan işlerin satılmasında kursiyerlere ekonomik bir katkısı oluyor. Ancak sergilerin açılması için mekân temini, yapılan ürünlerin tanıtılması ve satılmasına katkıda bulunulması, destek verilmesi bundan sonra yapılacak işlerinde çeşitlerinin ve kalitesinin artmasına katkı yapar.
D.D- Bu işi yapmamış olsanız ne olmak isterdiniz?
N.Ş- Tercüman, Mütercim olmak isterdim.
D.D- Burada yaptığınız yöresel işlerden bahseder misiniz?
N.Ş – Yörelere göre değişen, her türlü oda, mutfak ve salon takımları, yatak odası takımları, pike, havlu, seccade, bohça, masa örtüsü, cam tepsi, iğne oya, el işlemeciliği, süs eşyaları, takı tasarım, Trabzon hasır işlemeciliği (gümüş kazaziye) ,sabun süs eşyaları, hat, resim, Ebru, karakalem, çini işlemeciliği, her türlü giyim, dikiş, elbise, abiye, vs.
D.D- Nurhan Hocam röportaj için teşekkür ederiz. Yapacağınız tüm çalışmalarınızda başarılar dileriz. Son olarak neler eklemek istesiniz?
N.Ş- Bende çok teşekkür ediyorum. Bu yapılan işleri gelecek nesillere sevdirip aktarılmasını diliyorum.